Wat gebeurt er als je in een traditioneel bouwbedrijf besluit om de functioneringsgesprekken écht anders aan te pakken? Dijkhof Bouw is een bedrijf met 90 medewerkers en actief in onder andere nieuwbouw, renovatie, restauratie en een eigen timmerfabriek voor kozijnen en de houtbouw waar ze prefab elementen maken voor eigen woningen. Het bedrijf besloot via Leercultuur MKB werk te maken van leren en ontwikkelen op de werkvloer. Marga Koers, HR-functionaris bij Dijkhof Bouw, vertelt over de stappen die zij als organisatie hebben gezet om hun medewerkers en leidinggevenden dichter bij elkaar te brengen én gerichter te laten groeien.
Van informele keetgesprekken naar gestructureerde ontwikkelmomenten
Dijkhof Bouw zag binnen de organisatie ruimte voor verbetering, vooral op het gebied van functioneringsgesprekken en scholing. “Het idee was altijd dat we jaarlijks gesprekken zouden voeren, maar in de praktijk gebeurde dat niet structureel,” vertelt Marga. “Vaak bleef het bij een kort gesprek in de bouwkeet: ‘Hoe gaat het? Wil je nog iets leren?’ en dat was het dan.”
Om hier verandering in te brengen, nam Dijkhof Bouw deel aan Leercultuur MKB. Samen met leercultuurcoach Daphne Schipper en de directie werd gekeken hoe de functioneringscyclus verbeterd kon worden. De uitkomst? Een visuele en praktische “praatplaat” die dient als leidraad voor het gesprek.
Een praatplaat die werkt
De praatplaat bevat thema’s zoals ‘Werk veilig en gezond’, ‘Cultuur, leiderschap en gedrag’ en ‘Houd plezier en kijk vooruit’. Ieder hoofdthema bevat sub onderwerpen, waardoor gesprekken veel gestructureerder en inhoudelijker zijn geworden. “In het begin dachten de bouwvakkers: wat krijgen we nu? Maar gaandeweg werden ze juist erg enthousiast. Alles wordt besproken, op een leuke en laagdrempelige manier.”
Daarnaast kregen leidinggevenden training in het voeren van deze gesprekken. “Zij moeten ervoor zorgen dat de medewerker echt aan het woord komt. Dankzij de trainingen lukt dat steeds beter.”
Concrete opbrengsten voor de organisatie
De nieuwe gesprekscyclus heeft inmiddels al tastbare resultaten opgeleverd. Medewerkers geven hun leerbehoeften beter aan, er komen scholingsvragen op tafel en ook fysieke werkomstandigheden worden besproken. “We zijn nu bezig met het tweede jaar, en je ziet dat het steeds meer oplevert. Niet alleen op het gebied van scholing, maar ook als het gaat om competenties en vaardigheden. Daar waren we eerder minder bewust mee bezig.”
Daarnaast heeft de verbinding tussen leidinggevenden en medewerkers een flinke boost gekregen. “Die gesprekken zorgen echt voor meer begrip en betrokkenheid.”
Samen leren van én met andere bedrijven
De deelname aan Leercultuur MKB bracht waardevolle inspiratie van buitenaf. “Wat het extra leerzaam maakte, was dat bedrijven uit verschillende sectoren meededen,” vertelt Marga. “Elke bijeenkomst vond plaats bij een ander bedrijf, met een rondleiding en een verdiepend thema. Zo kregen we niet alleen inhoudelijke inzichten, maar ook een uniek kijkje in de keuken van andere bedrijven.”
Advies aan andere mkb’ers
Tot slot heeft Marga een duidelijke boodschap aan andere bedrijven die twijfelen om mee te doen: “Bij twijfel: gewoon doen! Het verdient zich zeker terug. Voor ons heeft het echt iets opgeleverd.”
